woensdag 8 oktober 2014

Niet naar Iran: hoe het begon...

Rewind: januari 2014

Na een geslaagde reis naar nicaragua in het najaar van 2013 en onder lichte sociale druk van bevriende elementen die hun exotische reis al geboekt hadden, besloot ik om er dit jaar eens vroeg werk van te maken zodat ik een iets ambitieuzer reisdoel voorop kon stellen. Daarom maakte ik een lijstje op van landen die ik absoluut nog eens wou bezoeken:

1) Noord-Korea
2) Iran
3) Brazilië
4) Colombia
5) Papua Nieuw Guinea
6) Borneo
7) Rusland
8) Irak
9) Nieuw Zeeland
10) Oman

Autistische trekjes in acht genomen begon ik eerst de mogelijkheden van nummer één te onderzoeken. Ik kwam er al snel achter dat Belgische organisaties niet echt reizen op noord-korea, maar ik vond al snel een site van een respectabele internationale organisatie die dat wel deed:

http://www.korea-dpr.com/index.html

Vooral de intro over dit wondermooie land deden mijn verlangen stijgen:

"The Democratic People's Republic of Korea is a genuine workers' state in which all the people are completely liberated from exploitation and oppression. The workers, peasants, soldiers and intellectuals are the true masters of their destiny and are in a unique position to defend their interests."
Helaas slaagde ik er niet in om de internationale van buiten te leren in het koreaans en schakelde ik daarom maar over op nummer 2 op mijn lijstje. Iran, het grootste sjiitische land ter wereld, de bakermat van oeroude beschavingen zoals de Perziërs, de meden en de sassaniden, het land van de ayatollah's en van duizend en één nacht.

Al snel vond ik een organisatie, intrepid, die reizen naar Iran aanbood en die ik bovendien kon boeken via een Belgische organisatie, Joker, waar ik al mee op reis was geweest in het verleden (naar mexico en naar turkije). Niet lang getwijfeld, optimaal gebruik gemaakt van jokers vroegboekactie in januari en geboekt, een reis in oktober van 18 oktober tot 2 november, drie extra dagen in teheran geboekt omdat dat veel goedkoper uitkwam voor het vliegticket en er in teheran nu eenmaal veel te beleven valt. Vertrekdatum: 15 oktober.

Tijdens de boeking, mij geïnformeerd over de administratieve aangelegenheden (intrepid zou me via joker een authorisatiecode moeten sturen voor het visum, best eind augustus, begin september; mijn betalingen moesten tegen dan in orde zijn).

In een volgende episode leert u waarom ik dan toch niet vertrek naar Iran op 15 oktober (maar dat ik vertrek staat vast!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten