maandag 27 oktober 2014

de nachttrein naar chisinau

Een reis door oost europa is niet compleet zonder minstens een keer de nachttrein te nemen. Daarom gisteren op het perron te bucharest de trein genomen naar chisinau, de hoofdstad van Moldavië.

Elke roemeen raadde me aan om de bus te nemen ipv de trein, dat is immers veel sneller. Dat komt zo: Moldavië werkt met het Russische systeem wat betekent dat de spoorbreedte verschilt van andere landen zoals roemenië. Vermits de spoorbreedte nog al redelijk cruciaal is bij treinen, moet men het onderstel van de trein vervangen. Dit gebeurt met de reizigers in de trein, prachtig toch?

Vermits ik nu ook de europese unie verlaten heb, heb ik er weer een prachtige vage stempel bij in mijn paspoort.

En verder is mijn geluk met hostels blijkbaar even opgedroogd. Geen pc (wel wifi) , geen ontbijt en geen verwarming. Internet meme gewijs zou ik kunnen zeggen: "This is russia!" maar dat is het niet. Dit is Moldavië!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten